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Thema: Lame.exe 100x mal besser als dll!! (Gelesen 85862 mal)
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Volcano
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*yippiee* Dibroms neue Presets, darunter auch solche für niedrige Bitrates, sind jetzt offiziell.
http://66.96.216.160/cgi-bin/YaBB.pl?board=news&action=display&num=1004995532
So, jetzt ist es klar warum man die EXE statt der DLL benutzen sollte, die 128kbps-Qualität (128 ist nur n Beispiel, es sind Presets für alle anderen Bitrates da) von Dibroms Preset übertrifft diejenige, die mit der DLL möglich ist, nämlich bei weitem.
CU
Dominic
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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stephan.stoever
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Hallo,
ich hatte bisher die exe mit der Standareistellung und nutze jetzt die dll mit VBR1 bzw. Konstant 256 kbit und natürlich Joint Stereo.
Was genau ist denn dann an der exe noch besser? Laut dem Test auf der ct, ist ab 256 kbit nichts mehr, aber auch garnichts mehr selbst von Profis mit einer Sündhafteuren Anlage zu hören. Bestens geeignet für die dauerhafte Komprimierung. Warum die exe, wo unterscheidet sich die Qualität messbar, bzw. hörbar?
Stephan
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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Benjamin
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Ogg Vorbis rulez
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Hi,
du kannst mit der exe ALLES einstellen, und bist somit nicht auf die presets angewiesen die das jeweilige Programm unterstützt mit dem du die dll benützt. Wenn du natürlich mit der exe dieselben Einstellungen nimmst wie bei der dll ist natürlich kein Qualitätsunterschied hörbar Jedoch kannst du zusätzlich zur Bitrate einige sehr effektive Einstellungen in Bezug auf Qualität einstellen und somit höhere Qualität erreichen!
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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stephan.stoever
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Beiträge: 30
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Hi,
du kannst mit der exe ALLES einstellen,
Danke für die Antwort, aber wenn ich (man) auf 256 kbit joint stereo encodieren möchte, da bleibt doch wohl wenig Spielraum zum Einstellen, oder? Und wenn, ich werde diesen Unterschied nicht hören.
Ich verstehe das schon, mit der exe geht mehr und dass ist für den interessant, der mehr will. Von der Einstellung her ist die dll einfacher und das ist für den interessant, der eine einfache Einstellung will. Ich sage mal, jedem das sein, dass womit er glücklich wird, aber Dein Beitrag hat mir als deutlich geholfen festzustellen, dass ich ein dll Kunde bin. Vielen Dank für Deine Hinweise.
Stephan
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Benjamin
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Ogg Vorbis rulez
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doch, also wenns ein freuquenz"sweep" ist dann gehts am leichtesten
Hör dir mal des an: http://users.belgacom.net/gc247244/sweep.zip
und ich hör bei machen 320 kbps Lieder immer noch Artefakte bei gewissen Encodern! Wirklich, ich fantasiere hier echt nicht!
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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joerg
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Also, nun melde ich mich doch nochmal in diesem thread:
a) Ich habe jetzt mal die Kommandozeilenversion ausprobiert mit den dibrom-presets. Funktioniert (wie nicht anders erwartet) problemlos. Ich persönlich höre bei "normaler Musik" keinen Unterschied in der Qualität - es ist aber natürlich immer gut zu wissen, dass man das Optimum für die gewählte Bitrate bekommt (schon allein aus psychologischen Gründen )
b) Audiograbber bietet, wie ich gerade im englischen Audiograbber-Forum gelesen habe, zumindest in der 1.81 beta Version sehr wohl Unterstützung für den R3Mix-Preset in Verbindung mit der dll. Lässt sich nur nicht über die GUI einstellen. Man muss nur in der ini MP3QualityMode=Normal durch MP3QualityMode=R3MIX ersetzen. Damit fällt wohl ein wesentliches Argument gegen den Einsatz der dll weg...
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Volcano
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Ich hab es noch nicht selber ausprobiert und kann diese Aussage damit auch nicht bestätigen, aber im r3mix-Forum haben sich schon mehrmals User beschwert, dass die Bitrate mit Verwendung der DLL und dem r3mix-Preset im Vergleich zur EXE (mit der gleichen Version!) explodiert ist.
Und einige User beklagen sich auch, dass bei Verwendung der OGG Vorbis-DLL die Qualität um ein Vielfaches schlechter wird (natürlich im Vergleich zum Konsolen-Encoder der gleichen Version).
Schon alleine dadurch sind mir die DLLs im Moment nicht besonders sympathisch...
CU
Dominic
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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blaCK_dEViL
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Hi, meine bisherigen parameter für die lame.exe sind
"-mj -b 192 -q0" .. 192kbps CBR .. joint stereo... etc.. gibt es noch irgendwelche ergänzungen die es gibt um die qualität von den erzeugten mp3s noch zu steigern? z.bsp. lohnt "--r3mix" bei cbr ? danke schonmal
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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Benjamin
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Ogg Vorbis rulez
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ergänzungen: --nspsytune --nssafejoint
in der reihenfolge wie ichs geschrieben hab!!
--r3mix ist ein VBR Preset, also bringt dir des gar nix, r3mix ist ein synonym für ne sehr gute VBR commandline
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« Letzte Änderung: 1. Januar 1970, 01:00:00 von 1022968800 »
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Benjamin
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Ogg Vorbis rulez
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Hi,
ich wollte euch nur sagen dass es jetzt nen schnellen compile von Dibroms modifizierter lame.exe gibt:
http://mitiok.free.fr/lame_dm_rev7-bin_f.zip
-- from http://www.hydrogenaudio.org/forums/showthread.php?goto=newpost&threadid=411 ------------------------------------------------------------- Project Mayhem - rev7 stuff Dibrom Administrator Hydrogen Audio Coordinator
OK... here we go. Just to summarize everything for people who may not have kept up on some of the massive threads in the past, here is what the current situation is:
1. --alt-preset normal is no more. I removed that. It's back to standard/extreme/insane now. 2. --alt-preset standard has been modified to include many of the changes or tweaks I learned from my experience with --alt-preset normal.
List of What's New in --alt-preset standard and which clips it helps or what it does:
- tweaked block switching thresholds (helps fatboy and florida_seq)
- --nsmsfix 2.13 is used now in addition to internal modifications to masking thresholds of mid-side channels. These two in combination allow for less ss frames (reduced bitrate) in situations which do not seem to need them as much and more where they are necessary (serioustrouble for example)
- added method to switch noise measuring functions on non-normal blocks (start, short, stop) (helps fatboy and other impulse samples)
- added method to switch noise shaping functions depending on athadjust (helps fatboy and other impulse samples)
- added --athlower -1 (decreases bitrate)
- changed --ns-sfb21 3 to --ns-sfb21 3.75 (decreases bitrate)
- changed lowpass to 19khz (decreases bitrate)
- What all this means? That --alt-preset is now lower in bitrate (competitive with --r3mix) and higher in quality than before.
Many of these changes are activated only with --dm-preset standard (appropriate tweaks will eventually propagate to all --alt-presets) as a switch, there are no external switches to turn them on and there will not be any added. The reason for this is because doing such a thing would add quite a few new experimental switches which really should be handled internally in the first place, not to mention most of these modifications are tuned right to the threshold, there's not much room for tweaking without further code level modifications.
Clips which are significantly improved over the old dm-standard include fatboy, ravebase, gbtinc, serioustrouble, and to some extent short.
Many clips now encode to a much lower bitrate with essentially identical quality.
Clips which --alt-preset standard significantly outperforms --r3mix on include:
amnesia 2nd_vent_clip serioustrouble death2 castanets short ravebase gbtinc florida_seq fatboy gekkou-intro velvet etc..
There a lot more, those are just the ones that come to me off the top of my head. As it stands right now I don't believe I know of any clip where --r3mix is even marginally better sounding anymore. Before --r3mix did a little better on fatboy due to some flaws in masking/noise shaping which I have now compensated for in the new mode.
As with --alt-preset normal, the theme stays basically the same:
- On heavily distorted clips like metal, this preset will often provide a lower bitrate (bitrate may be reduced even more, theres some stuff with the joint stereo that could possibly still be tweaked better).
- On quieter clips this preset should not dip as low, and on quiet clips with lots of transients (such as death2) this preset will scale upwards accordingly instead of sticking with too low of a bitrate.
This preset basically also shouldn't bloat on quieter samples to the degree that --alt-preset normal did. It also doesn't have ath problems -- try encoding the love.wav sample for example... solid frequency encoding all the way up to 16khz, which is higher than --r3mix's (13khz with some speckling upwards) and standard still manages to encode to a lower bitrate!
I'm including the source also, but keep in mind that parts of it are kind of hackish, certain command line settings are overridden internally (sometimes with hardcoded values) at the moment because I haven't had time to implement everything "properly" yet. This will not be the final source. Also, many of these changes seem a tad underwhelming considering how long in the making they have been but keep in mind that it's the tuning that's the hard part.. actually finding out where to make the changes and what actually works.
That's about all I can think of for now...
Oh one last thing.. I'm aware of certain people going back to using sine sweeps to test presets now and I just want to say that that's about the most foolish way to test for quality. In addition, designing presets around sine sweeps is even more pointless. Part of the problem with many of the sine sweeps people are using is that they induce clipping and contain frequencies of such high amplitude all the way to 22khz that they artificially induce artifacts. Udial.wav is a perfect example of this. These samples are totally pointless because you are never going to hear them in real music (the risk of blowing speakers out is too high for one, not to mention they hurt your ears). So if you see someone passing judgement on something based on a single sine sweep test alone, make sure to take that with a grain of salt.
All the presets I work on are tuned with a multitude of extremely difficult samples from real music. They come from all different styles from acoustic, to heavily distorted, to bizarre electronic, to classical and nearly everything in between.
The argument that sine sweeps may be representative of some fringe electronic music is flawed IMO because I happen to listen to quite a lot of the more unusual electronic music (autechre, two lone swordsmen, pan sonic, brume, v/vm, etc just to name a few) and I've never heard a sample like udial.wav or some of these clipping inducing sine sweeps in any of them. Just a bit of perspective there...
Anyway, enjoy the new preset (it might have some bugs but I think it's fairly solid). Feedback is appreciated as always. I'll try to come read and respond to posts here as much as I can but no guarantees on being able to answer rapidly or anything like that.
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